The Gate of Unity – Chapter 49

ומעתה יש להבין בפרטו’ ע”ס דמל’ דאצי’

We must now understand the specifics of the ten Sefirot of Malchut of Atzilut.

שהוא בחי’ התענוג והרצון הפשוט שיצא לידי גלוי באור מדה זו הוא בחי’ הכתר שבה בכלל כנ”ל

That is, the aspect of the simple pleasure and desire which comes to be revealed in the light of this attribute. This is the aspect of the Keter that is within it in general, as discussed previously.

ואח”כ מתצמצם אור התענוג והרצון שלמעלה מן השכל וטעם בבחי’ חו”ב לרצון זה והוא בחי’ החכמה שבמדת המל’ שנק’ חכמה תתאה (חכמת שלמה)

Afterwards, the light of the pleasure and desire which transcends the intellect and reasoning becomes constricted in the aspects of Chochmah and Binah for this desire. This is the aspect of Chochmah of the attribute of Malchut, which is called Chochmah Tata’a-The Lower Chochmah (The Wisdom of Solomon)

חכמה בסוף ששרשה בחכמה בראש בבחי’ חכמה העצמית שמשם נמשך חכמה לרצון זה שבמדת המל’

This is the Chochmah at the end which is rooted in the Chochmah in the beginning,[1] i.e. the wisdom for this desire in the attribute of Malchut is drawn from the aspect of the essential Chochmah.

וזהו בראשית נמי מאמר הוא שהוא בחי’ חכמה שבדבור די’ מאמרות דאלקים כידוע

This is the meaning of the statement that,[2]Bereishit is also an utterance [of creation],” i.e. it is the aspect of Chochmah of speech of the ten utterances of Elokim as known.

והוא הנק’ בחי’ מוחין דנוק’ דז”א כידוע

This is called the aspect of the brains [or intellect] of the Nukvah-female of Zeir Anpin, as known.

ואח”כ נמשכו בחי’ המדות דמל’ חג”ת נה”י כמו מלך במשפט יעמיד כו’

Afterwards, the aspect of the emotions of ChaGa”T and NeHi”Y of Malchut are drawn forth, like the verse,[3] “A King establishes [the land] with justice etc.”

 (וכמאז”ל י”ב שעות הוי היום ג’ שעות יושב ועוסק בתורה בבחי’ המוחין דמדות וג”ש יושב ודן עפ”י המוחין כו’ וג”ש יושב וזן בחי’ נה”י כו’ וכמ”ש במ”א באורך)

(This is like the sages stated,[4] “There are twelve hours in the day; three hours He sits and is occupied in the study of Torah” in the aspect of the intellect of the emotions, “three hours He sits and judges” according to the intellect, and “three hours He sits and sustains” in the aspect of NeHi”Y etc, as explained elsewhere at length.)

וז”ש כולם בחכמה עשית שהוא הכולל לכל המאמרו’ דמדות פרטיות שבדבר מלך כו’ וכת”י בראשי’ בחוכמת’ כידוע

This is the meaning of the verse,[5] “You have actualized (Asita) all of them with wisdom (Chochmah),” for it includes all the utterances of the other specific attributes in the word of the King etc., like the Yerushalmi translation [on the word] Bereishit meaning B’Chuchmeta – With Chochmah, as known.[6]

ומחדש בכל יום מע”ב עפ”י המוחין שבמדות דמל’ דאצי’ שיורד’ בבי”ע בכל יום בחדושי אופנים שונים כמו שמקבלת המל’ מנה”י דז”א כו’

And “He renews the act of creation every day” according to the intellect in the emotions of Malchut of Atzilut which descend into Briyah, Yetzirah and Asiyah each day in various novel ways as Malchut receives from NeHi”Y of Zeir Anpin etc.

שמאו”א דאצי’ נמשכו מוחין חדשים לזו”נ בכל יום כו’ עד שבכל עת ושעה מתחדש אור ושפע ממקור הראשון שהוא התענוג ורצון הפשוט שבמל’ דא”ס כמ”ש מלכותך כו’ כידוע

This is because every day new intellect is drawn forth from Abba and Imma of Atzilut to Zeir Anpin and Nukvah to the point that at every hour and moment there is a renewal of the light and influence from its first source, which is the simple pleasure and desire in Malchut of Ein Sof as it states, “Your Kingship [is the kingship of all worlds] etc,” as known.

ובחי’ ע”ס דמל’ לפעמים הם בבחי’ הקטנות ולפעמים הם בבחי’ הגדלות

Now at times, the aspect of the ten Sefirot of Malchut are in an aspect of immaturity (Katnut) and at times they are in an aspect of maturity (Gadlut).

ע”ד הנ”ל בע”ס דז”א שיש מוחין דגדלות וקטנות במדות מאו”א כו’ עד תכלית הקטנות בנה”י בחיצוניות הכלים כו’

This is similar to what was explained previously with regard to the ten Sefirot of Zeir Anpin; that they have mature and immature intellect [depending on how they receive from] the emotions of Abba and Imma etc., [including] even the ultimate immaturity in the external vessels of NeHi”Y etc.

כך בבחי’ התגלות דמל’ שנבנה בפרצוף בפ”ע לפעמי’ יש בחי’ גדלות המוחין במדו’ מבחי’ חו”ב שבמל’

Likewise in the aspect of the revelation of Malchut as it is built into an independent stature, at times there is an aspect of mature intellect in the emotions from the aspect of Chochmah and Binah of Malchut.

עד”מ השכל המתפשט בהרחבה במדות המתגלים בדבור

This is like when the intellect spreads forth abundantly in the emotions that are revealed in speech.

ולפעמים מאיר בבחי’ קטנות עד שלפעמים המדות דמל’ בתכלית הקטנות

At other times, however, it radiates in an aspect of immaturity, so much so, that sometimes the emotions of Malchut are in a state of complete immaturity.

 (כמ”ש בזהר ע”פ שחורה אני וכו’ דאזעירת גרמה ואתעבידת כנקודה כו’ שזהו נקודה תח”י וכמ”ש ותפול לפני רגליו כנ”ל)

(This is as stated in the Zohar regarding the verse,[7] “I am black etc,” that she made herself small and became like a point etc., which refers to the point under Yesod as it states, “And she fell before his feet” as discussed previously.)

 (וכמו ההפרש בין ימות החול לשבת דבשבת מקבלת מחג”ת דז”א כמו ימינא ושמאלא ובינייהו כלה כו’ ולפעמים מקבלת בבחי’ פב”פ עד שביוה”כ עולה המל’ עד בחי’ פנימיות ע”י כו’)

(This is also like the difference between the days of the week and Shabbat, for Shabbat receives from the aspect of ChaGa”T of Zeir Anpin, as in,[8] “The right, the left, and the bride between them etc.” and at times [influence] is received in an aspect of face to face (Panim B’Panim), such as on Yom Kippur when Malchut ascends to the inner aspect of Atik Yomin etc.[9])

והנה בחי’ הכלים דע”ס דמל’ דאצי’ הוא בחי’ אותיות הדבור די’ מאמרות ויש בזה ג’ מדריגות ע”ד הנ”ל במח’

Now, the aspect of the vessels of the ten Sefirot of Malchut of Atzilut is the aspect of the letters of speech of the ten utterances [of creation], and there are three levels in this, just as we described previously with thought.

והוא מח’ שבדבור בחי’ כלי חב”ד דנוק’ ודבור שבדבור בחי’ כלי הבל הדבור למדות דדבור ומעשה שבדבור בחי’ כלי נה”י דמל’ עד בחי’ מל’ דמל’ דאצי’ שבוקע המסך כו’.

That is, thought of speech is the aspect of the vessel for the ChaBa”D of Nukvah, and speech of speech is the aspect of the vessel of the breath of speech [which conveys] the emotions of speech, and action of speech is the aspect of the vessel of NeHi”Y of Malchut, until the aspect of Malchut of Malchut of Atzilut which penetrates the screen etc.

וביאור הדברים ידוע דמח’ שבדבור היינו עד”מ מח’ שמלובש’ בדבור כשאדם מדבר איזה דבר מה שבודאי בכל דבור פרטי מלובש מחשבה פרטי’ שבפרטיות דבור זה

The explanation of the matter is as known, that thought of speech can be compared to the thought which becomes garbed within speech when a person speaks about something, that it is certain that in every particular word there is vested the particular thought of that speech.

כי כאופני הצרופי אותיות דמחשבה כך ממש מתנהגים אופני צרופים דדבור

For the manner of the combinations of the letters of speech are patterned exactly according to the pattern of the combinations of thought.

 (וכנ”ל דעקבי לאה נכנסים תוך ראש רחל דמבחי’ דבור שבמח’ נעשה מח’ לדבור ונכלל בזה גם המח’ איך לדבר בכלל ובפרט כו’)

(This is as discussed previously that the heels of Leah enter into the head of Rachel; that the aspect of thought of speech is made from the aspect of speech of thought and included in this is also the thought of how to speak, both generally and specifically etc.)

וכמו בפרט דמאמר יהי אור מלובש מח’ דמאמר זה

For example, within the utterance “Let there be light” is vested the thought of this utterance.

ונק’ מאמר סתום ג”כ כי לא בא בגלוי רק הדבור דיהי אור

It also is called a “closed saying” (Maamar Satoom), because all that comes into [actual] revelation is only the speech of, “Let there be light.”

ומח’ זו בחי’ כלי חב”ד דמאמר זה יהי אור שהוא בחי’ החסד דמל’ כו’ לאלף שנה הראשונים) כמשי”ת)

This thought is the aspect of the vessel for the ChaBa”D of this utterance “Let there be light” which is the aspect of Chessed of Malchut etc., for the first (of the six) millennia[10] (as will be explained).

ומח’ הב’ דמאמר יהי רקיע במדה”ד דמל’ הוא בחי’ כלי מוחין למדה זו כו’

And the thought of the second utterance of “Let there be a firmament” is in the attribute of judgment (Gevurah) of Malchut, and is the aspect of the vessel for the intellect of this attribute etc.

וכך בכל ו’ המדות דמל’ בחי’ המח’ שבהם הוא בחי’ כלי המוחין שלהם

The same applies to all the six emotive attributes of Malchut; that their aspect of thought is the vessel for the intellect that they contain.

ובחי’ כלים דחג”ת נה”י כו’ הוא בחי’ דבור שבדבור שזהו עד”מ אותיות דבר החסד או הדין שבדבור עצמו

And the aspect of the vessels for ChaGa”T and NeHi”Y etc, which is the aspect of speech of speech, can be compared to the letters of the kindness or judgment of the speech itself.

שבדבר וגזירת מלך יש בו מג’ אלה חסד דין ורחמים בחי’ חג”ת והוא דבר מלך בדבור באותיות ממש

This is because the word and decree of the king contains these three attributes of kindness, judgment and mercy, i.e. the aspect of ChaGa”T, and this comes into the word of the King in actual speech and letters.

והחכמה והמדות שמתגלה בו הוא בחי’ הצורה שבדבור שנק’ רוח ממללא נפש המדברת כו’ כידוע

Now, the wisdom and emotions which become revealed in it are the aspect of the form (Tzurah) of speech, which is called the Speaking Spirit (Ruach Memalela) or the Soul which Speaks (Nefesh HaMedaberet) etc.,[11] as known,

ובחי’ המעשה שבדבור שהוא כלי נה”י כו’ היינו מה שבא בדבור ציווי אל המעשה בפו”מ כמו ויאמר אלקים יהי כן בפו”מ

and the aspect of action of speech which is the vessel for NeHi”Y etc., is when the speech comes to give a command for actual actualization, such as “and G-d said, and it was so” in actuality.

כמו שהמלך מצוה לעשות דבר בפו”מ שתחלה גוזר אומר בדבר המשפט שנק’ דבר וגזרת המלך שכלול מחג”ת

For example, when a king commands for something to actually be done it first begins with a decree in the words of his judgment which are called the word and decree of the king, which include [the attributes of] ChaGa”T.

ואח”כ בא הפסק דין אל הציווי במעשה שנק’ בחי’ נה”י

Afterwards the final ruling comes to a command to be actualized, which is called the aspect of NeHi”Y,

ובחי’ כלי דנה”י זה הוא אותיות הדבור שמצוה רק לעשות

and the aspect of the vessel for this NeHi”Y is the letters of speech [themselves], wherein he simply commands it to be done.

 (וכן עקימת שפתיו דהוי מעשה שנק’ עשי’ שבדבור ג”כ הענין הוא מה שנחתך הדבור לבוא לידי פו”מ שהפה גומר לפי שיש דבור שאינו למעשה עדיין כו’)

(Similarly, the movement of the lips[12] is also [considered to be] an action and is called action of speech as well, for the essence of the matter is that the mouth cuts the words of speech to come forth in actuality and completion, as there is also speech which is not yet for action etc.)

וז”ש ויאמר אלקים יהי אור ורקיע במעשה דוקא

This refers to G-d saying “Let there be light” and “[let there be] a firmament” specifically in action.

ובחי’ המעשה שנפעל מזה הדבור כמ”ש ויהי אור וכה”ג כדבר מלך שנעשה מזה הפועל ממש הוא ענין מל’ דמל’ דאצי’

Now the aspect of the action which resulted from this speech, as written, “And there was light” and the like, is like when the word of the king is really actualized, and this is the aspect of Malchut of Malchut of Atzilut.

שאין זה רק בבוא שפע אור בבחי’ מקור התהוות יש מאין ממש כו’

This is only when the influence and light comes forth to be an aspect of a source for actual creation of something from nothing etc.

והיינו בחי’ מל’ דמל’ דאצי’ שבוקע המסך להיות מקור לבריאה כמשי”ת וד”ל

This is the aspect of Malchut of Malchut of Atzilut which penetrates the screen to become a source for Briyah-creation, as will be explained, and this will suffice for the understanding.

 (וגם הוא עדיין בבחי’ אצי’ ונק’ בחי’ עשי’ שבמל’ דאצי’

(However, this too is still in the aspect of Atzilut and is called the aspect of Asiyah-action of Malchut of Atzilut.

 עד”מ כח הפעולה הנבדלת מכח הפועל דגם שכח הפועל בחי’ כח המעשה הוא אבל מה שיוצא מכחו בנפעל בחי’ מל’ דמל’ הוא כמ”ש במ”א(

For example, this is like the power in the action which is separated from the power of the one who acts, for although the power of the one who acts is an aspect of the power of actualization, nevertheless, the power that comes out from his power into the acted upon, is the aspect of Malchut of Malchut, as is explained elsewhere.)

 

End of Chapter Forty-Nine



[1] Zohar Bereishit 26b; Also see Maamarei Admor HaEmtzaee, Vayikra Vol. 2 p. 495 and on; Kuntreisim p. 212; Torat Chaim, VaYeishev 201c.

[2] Talmud Bavli, Rosh HaShanah 32a

[3] Proverbs 29:4

[4] Talmud Bavli, Avoda Zara 3b; Also see Imrei Binah, Shaar HaKriyat Shma 67b.

[5] Psalms 104:24

[6] Targum Yerushalmi to Genesis 1:1

[7] Song of Songs 1:5; Zohar Balak 191a; Maamarei Admor HaEmtzaee, Shmot Vol. 2, p. 447.

[8] Piyut Azamer Bishvachin, Shabbat evening prayers

[9] See Maamarei Admor HaEmtzaee, Dvarim Vol. 3, p. 1,105

[10] This will be discussed in the next chapter.

[11] See Chapter 38

[12] Talmud Bavli 90b; Maamarei Admor HaEmtzaee, Dvarim Vol. 3, p. 910.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*